Markowe regiony narciarskie – dobre praktyki

Turystyczne regiony narciarskie są najbardziej wyraźnymi przykładami regionów wyspecjalizowanych na świecie. Nagromadzenie funkcji turystycznych wokół sportów zimowych stanowi z jednej strony o sile marek i ułatwia komunikację marketingową do grupy o sprecyzowanych potrzebach. Z drugiej strony może być jednak problemem, którego głównym powodem jest zjawisko sezonowości, czyli uzależnienia od pory roku i warunków pogodowych.

Popularne regiony narciarskie

Znane i popularne regiony narciarskie od wielu lat uzupełniają ofertę pozasezonową w oparciu o walory przyrodnicze i kulturowe. Dzięki temu otwierają się na inne grupy turystów i starają się zachować ciągłość funkcjonowania gospodarki turystycznej. Znane i popularne regiony narciarskie swoją siłę czerpią z różnorodności i liczby tras narciarskich (zjazdowych i biegowych) oraz z wysokiego stopnia współpracy.

Kluczowa dla tych regionów jest integracja ofert na poziomie komunikacji, systemów ski-passów, różnego rodzaju kart lojalnościowych na usługi oraz wspólnej promocji. Dzięki wielu świetnym przykładom zarządzania regionami narciarskimi (w szczególności alpejskimi) możemy je stawiać za modelowe przykłady współpracy branży turystycznej oraz samorządów.

Tannheimer Tal (Austria)

  • Zarządzanie marką: Tourismusverband Tannheimer Tal
  • Idea/hasło marki: Najpiękniejsza górska dolina w Europie
  • Strona internetowa: https://www.tannheimertal.com

Region w północno-zachodniej części Tyrolu w Allgäu Alps to urokliwa dolina na wysokości 1100 metrów. Składa się z sześciu autonomicznych ośrodków narciarskich. Licząca 12 km długości polodowcowa dolina ze wspaniałą scenerią, typową tyrolską architekturą, jest uznawana za jedną z najpiękniejszych w Austrii. Jest szczególnie popularna wśród początkujących narciarzy i rodzin z dziećmi. Dla rodzin powstały także szlaki tematyczne, takie jak szlak przemytników w Schattwald.

Głównymi miejscowościami w okolicy ośrodka są Tannheim oraz Nesselwängle, w których można znaleźć szeroką bazę noclegową i usługi gastronomiczne. Region (w tym malowniczy odcinek Drogi Świętego Jakuba) jest także popularny wśród miłośników turystyki pieszej i wspinaczki.

Tannheimer jest znany także z wyścigów psich zaprzęgów oraz międzynarodowego festiwalu sportu balonowego. W lecie aktywnych turystów przyciągają imprezy dla biegaczy, rowerzystów i piechurów.

Marką zarządza stowarzyszenie turystyczne. Prowadzi centrum turystyczne w sercu doliny, publikuje materiały informacyjne. Strona internetowa stowarzyszenia zawiera możliwość rezerwacji. Oferta regionu dzieli się na okres letni (wędrówki, jazda na rowerze) i zimowy (stoki, narty biegowe), duży nacisk jest kładziony na promocję turystyki rodzinnej.

Engadin – St-Moritz (Szwajcaria)

  • Zarządzanie marką: Engadin St. Moritz Tourismus AG
  • Idea/hasło marki: What mountains. What space. What light!/Diese Berge. Diese Weite. Dieses Licht!
  • Strona internetowa: https://www.engadin.stmoritz.ch/sommer/de/

Engadyna to długa (100 kilometrów) dolina górska wzdłuż rzeki Inn w Gryzonii na południu Szwajcarii. Słynie ze słonecznego klimatu (słońce świeci tutaj średnio ponad 300 dni w roku), krajobrazów i tras wycieczkowych. Na wysokości 1800 metrów n.p.m. położony jest uwielbiany przez gwiazdy, prestiżowy i słoneczny Sankt Moritz. To jeden z najsłynniejszych kurortów na świecie, w którym dwukrotnie odbywały się zimowe igrzyska olimpijskie.

Na stokach pobliskich gór znajduje się około 350 km tras narciarskich, wzdłuż całej doliny prowadzi jedna z najpiękniejszych na świecie tras maratonów w narciarstwie biegowym (razem 180 km). W okolicy są położone jeziora, idealne do uprawiania windsurfingu.

Na szczycie Corvatch 3303 m n.p.m. znajduje się najwyżej położona w regionie restauracja górska z tarasem widokowym. Inne atrakcje w regionie to m.in. Celerina – jedyny naturalny tor bobslejowy na świecie, ośrodki SPA na bazie gorących źródeł geotermalnych. Popularne są także wycieczki pociągiem z St. Moritz do Tirano we Włoszech.

Za marketing jest odpowiedzialny Engadin St. Moritz Tourism AG (ESTM Tourismus AG). Realizację tego zadania rozpoczął 1 stycznia 2018 roku, przejmując je po organizacji turystycznej Engadin St. Moritz. Wspólny marketing w regionie jest realizowany od 2007 roku, gdy doszło do porozumienia 11 gmin turystycznych z regionu.

W 2018 roku ESTM Tourismus AG zdefiniowało nową strategię. Zgodnie z jej założeniami dwie marki: Engadin i St. Moritz są oddzielnie pozycjonowane i promowane przez dedykowane zespoły, ponieważ motywy podróży do St. Moritz i Engadin są różne. St. Moritz to ekstrawagancki miejski kurort w górach, podczas gdy dla Engadin motywację stanowi tęsknota (za witalnością, samorealizacją, slow-life). Obecnie zarząd jest w trakcie opracowywania odpowiednich produktów i środków wdrażania strategii.

Dolomiti Nordicski (Austria/Włochy)

  • Zarządzanie marką: Dolomiti Nordicski Executive Committee
  • Idea/hasło marki: Największa karuzela narciarska w Europie
  • Strony internetowe: https://www.dolomitinordicski.com

Dolomiti Nordicski to największa w Europie zintegrowana oferta dedykowana narciarstwu biegowemu. Tworzy ją 12 regionów na pograniczu Austrii i Włoch położonych w trzech regionach geograficznych: Tyrol Południowy, Dolomity oraz Friuli-Wenecja Julijskia. Narciarze mają do wyboru 168 tras o łącznej długości ponad 1300 km. Wszystkie trasy dostępne są dzięki systemowi jednego skipassa. Aplikacja mobilna, wykorzystująca geolokalizację GPS, pozwala natomiast na komfortowe poruszanie się po trasach. Region zapewnia wszystko, czego potrzeba narciarzom począwszy od transportu skibusami po system wypożyczalni i serwisów sprzętu.

Oferta Dolomiti Nordicski to również szereg produktów turystycznych dostosowanych do potrzeb i oczekiwań narciarzy i turystów, którzy nie jeżdżą na nartach. Na uwagę zasługują produkty adresowane do dzieci i młodzieży oraz wydarzenia sportowe i kulturalne.

Dolomiti Nordicski Executive Committee to partnerska organizacja powołana do zarządzania regionem i marką. W jej skład wchodzą austriackie i włoskie organizacje turystyczne i samorządy regionalne: TVB Osttirol, IDM Südtirol, Provincia di Belluno i PromoTurismoFVG. Utworzenie marki zostało dofinansowane ze środków europejskich z funduszu Interreg V-A Italien – Österreich.

Ski amade (Austria)

  • Zarządzanie marką: Ski amade GmbH
  • Idea/hasło marki: Największy region narciarski w Austrii
  • Strony internetowe: https://www.skiamade.com/pl

Region Ski amade w Austrii to sieć 28 ośrodków narciarskich i miast, które razem tworzą drugi co do wielkości obszar narciarski w Europie. Nazwa regionu pochodzi od drugiego imienia kompozytora Wolfganga Amadeusza Mozarta, który urodził się w Salzburgu. Ski amade łączy w sobie pięć mniejszych regionów: Salzburger Sportwelt, Dachstein Tauern, Bad Gastein, Hochkönig Ski Area i Grossarl Valley.

Na atrakcyjność regionu składają się ilość i jakość infrastruktury narciarskiej oraz sposób organizacji pobytu narciarzy. Znajduje się tam 860 km tras zjazdowych i 278 nowoczesnych wyciągów narciarskich, najwyższy wyciąg znajduje się na lodowcu Dachstein o wysokości 2700 m. W ofercie jest również ponad 700 km oznakowanych tras przeznaczonych do narciarstwa biegowego. Wszystkie ośrodki regionu połączone są skibusami. Funkcjonuje także bezpłatna sieć dostępu do Internetu Free WLAN, mapa 3D oraz aplikacja mobilna z przewodnikiem i mapami tras. Wszystko to dostępne jest dzięki przejrzystemu i elastycznemu systemowi skipassów, które można kupić na miejscu oraz on-line.

Ski amade zarządzane jest przez Ski amade GmbH, spółkę powołaną przez właścicieli wyciągów narciarskich oraz 25 gmin regionu. Na początku działalność ograniczała się do ujednolicenia systemu karnetów, a następnie rozwinęła się w kierunku zarządzania turystyką i marketingiem marki Ski amade. Dziś region z sukcesem sprzedaje ofertę narciarzom z całego świata.

Zarządzanie markami terytorialnymi – dobre praktyki

Tekst jest fragmentem „Podręcznika dobrych praktyk w zakresie zarządzania terytorialnymi markami turystycznymi”, który został opracowany na zlecenie i ze środków budżetowych Ministerstwa Sportu i Turystyki w ramach projektu „Polskie Marki Turystyczne”.

Pełna wersja podręcznika znajduje się na stronie https://www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl/

Plik https://www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl/uploaded_files/1576156157_podrecznik-dobrych-praktyk.pdf

Newsletter

Bądź na bieżąco