Przepis na festiwal

Tomasz Szlendak i Krzysztof Olechnicki w swojej książce „Megaceremoniały. O potransformacyjnych przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze” szczegółowo opisali to, w jaki sposób zmieniło się podejście ludzi do uczestnictwa w kulturze oraz samych festiwalach: „Chyba każdy z nas przynajmniej raz w życiu miał okazję uczestniczyć w wydarzeniu, jakim jest festiwal. Ale czy ktokolwiek zastanowił się, jak wygląda organizacja takiego wydarzenia? Nie pomylę się jeżeli powiem, że umawianie artystów, zdobywanie sponsorów i planowanie atrakcji trwa przez cały rok. Bardzo ważne jest również podsycanie ciekawości, kto w tym roku pojawi się na naszym ulubionym festiwalu. Nasuwa się jednak pytanie, dla kogo są festiwale? Czy organizuje się je dla wszystkich, aby zapełnić wyznaczoną przestrzeń, czy może z myślą o konkretnym odbiorcy?”.
Okazuje się, że festiwal to zarówno okazja do spotkania rodzinnego, jak i kontaktu z podobnymi nam pasjonatami, a nawet… rynek matrymonialny. 

Płacić, czy nie płacić?

Z czym kojarzą się Polakom festiwale? Dla jednych jest to kiełbasa z grilla i koncert disco-polo, dla drugich światowe gwiazdy, kolorowe opaski na rękę, które nosi się jeszcze długi czas po zakończeniu eventu oraz designersko zaaranżowana przestrzeń. Jak różne są festiwale, tak różni są ich odbiorcy. Autorzy książki wyróżniają dwa główne rodzaje festiwali – płatne i bezpłatne. Wydarzenia bezpłatne wyciągają zgoła odmienną publikę niż te płatne. W przeważającej części uczestników wydarzeń bezpłatnych są rodziny z małymi dziećmi, osoby starsze oraz „panowie bez koszulek”. Festiwale bezpłatne takie jak np. Lato z radiem budują klimat swego rodzaju przaśności i odpustowości. Muzyka nie jest zbyt wyszukana, królują głównie hity grane przez rozgłośnie radiowe. Ma być lekko, łatwo i przyjemnie, a o godzinie 22 wszyscy grzecznie wracają do domów.

Festiwale płatne, takie jak Audioriver czy Open’er to wydarzenia, które urosły już do rangi prawdziwego karnawału. Ogromna przestrzeń, kilka różnych scen i szereg atrakcji każdego roku przyciągających rzesze młodych ludzi. Większość wykonawców to gwiazdy światowego formatu. Nie ma tutaj miejsca na swojskość. Wszystko musi być na najwyższym poziomie. Zabawa trwa praktycznie całą dobę, a liczba atrakcji sprawia, że zmysły są w nieustannym pobudzeniu.

Dla kogo są festiwale?

Skoro te dwa światy tak skrajnie się od siebie różnią, pytanie o to, do kogo są tak właściwie adresowane, nasuwa się samo. Festiwale bezpłatne z założenia mają być dla każdego, ale czy rzeczywiście tak jest? Każdy, kto decyduje się na udział w jakimś wydarzeniu, ma co do niego jakieś oczekiwania. Najprościej mówiąc: odbiorca z jakiegoś powodu decyduje się na to, by poświęcić swój czas, a czasem i pieniądze, i spośród wielu dostępnych ofert wybrać akurat naszą. Naszym zadaniem – jako osób zajmujących się wsparciem marketingowym – jest dowiedzieć się o potencjalnym odbiorcy wydarzenia jak najwięcej. Dlaczego? Aby dostosować ofertę do jego oczekiwań. Taki zabieg marketingowy nazywa się tworzeniem persony. Pozwala wejść w buty naszego odbiorcy i zaprojektować wydarzenie tak, by miał on wrażenie, że ktoś czytał w jego myślach.

Festiwale skrojone na miarę 

Przykładem dobrze sprofilowanych wydarzenia są festiwale, które corocznie odbywają się na Roztoczu. Każdego lata mają tam miejsce spotkania nastawione na określonego uczestnika, co nie znaczy, że osoby spoza kręgu typowych odbiorców nie znajdą tam czegoś dla siebie. Roztoczańskie festiwale odbywają się w małych miejscowościach – Szczebrzeszyn, Zwierzyniec czy Gorajec – dzięki czemu uczestnictwo w wydarzeniach umożliwia odwiedzającym doświadczenie lokalnego kolorytu, poznanie lokalnych mieszkańców czy spróbowanie regionalnych specjałów.

Festiwal Stolica Języka Polskiego to wydarzenie, które corocznie przyciąga do Szczebrzeszyna entuzjastów literatury oraz pasjonatów języka polskiego. Festiwal ma charakter artystyczno-literacki, a jego założycielem i pomysłodawcą jest Piotr Duda. Jednym z celów festiwalu jest podkreślenie szczególnej wartości regionu Roztocza. Przez wieki przyciągało ono wielu twórców – artystów, poetów, ludzi kreatywnych, jak również wybitnych przywódców. Nie bez znaczenia pozostaje również wybór Szczebrzeszyna na Stolicę Języka Polskiego. Jak powszechnie wiadomo z wiersza Jana Brzechwy to „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie”. To jedno z najbardziej polskich zdań nierozerwalnie połączyło Szczebrzeszyn z językiem polskim.

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Miejsce: Szczebrzeszyn, województwo lubelskie (liczba mieszkańców ok. 5 299 osób).

Tematyka: Literatura, sztuka, językoznawstwo.

Pomysłodawca: Piotr Duda – producent, Tomasz Pańczyk – Przewodniczący Rady Festiwalu.

Koordynator: Fundacja Sztuki Kreatywna Przestrzeń, Justyna Sobolewska – kurator i autorka programu głównego.

Czas trwania festiwalu: 6 dni.

Źródła finansowania: dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Lubelskie Smakuj Życie, Zamość Twierdza Otwarta, przedsiębiorcy, wsparcie indywidualne od osób fizycznych.

Letnia Akademia Filmowa to niekonkursowy festiwal filmowy, który każdego roku w sierpniu przyciąga do Zwierzyńca tłumy miłośników kina. Pomysłodawcą festiwalu jest Piotr Kotowski związany również z dyskusyjnym klubem filmowym. Letnia Akademia Filmowa to nie tylko film. Wydarzenie bogate jest w szereg innych atrakcji, do których należą seanse nocne, koncerty, spektakle, a nawet wykłady oraz spotkania dyskusyjne.

Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu

Miejsce: Zwierzyniec, województwo lubelskie (liczba mieszkańców ok. 3 344 osoby).

Tematyka: Projekcje filmów niekonkursowych i niszowych.

Pomysłodawca: Piotr Kotowski.

Koordynatorzy: Stanisław Krusiński – redaktor naczelny, Artur Swacha – logistyka i dystrybucja kopii, Piotr Kotowski – rektor Letniej Akademii Filmowej, Grzegorz Pieńkowski – filmoznawca, Aleksandra Pawluk – Welcom service, imprezy towarzyszące.

Czas trwania festiwalu: 9 dni.

Źródła finansowania: Sponsorzy, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, Legalna Kultura, Ambasada Szwajcarii w Polsce.

Folkowisko jest festiwalem skierowanym przede wszystkim do pasjonatów wielokulturowości, ludzi otwartych i ciekawych świata. Jak mówią sami twórcy wydarzenia, Gorajec to mała wioska niemal na końcu świata przy granicy z Ukrainą, gdzie rok rocznie w lipcu ma miejsce prawdziwe folkowe tsunami. Pomysłodawcą, organizatorem i dobrym duchem festiwalu jest Marcin Piotrowski, a jego kolejne edycje poświęcone były nie tylko kulturze ukraińskiej czy żydowskiej, ale także chłopskiej oraz babskiej. Jak podkreśla organizator, Gorajec to miejsce, w którym spotykają się kultury polska, ukraińska, żydowska, rosyjska, austriacka i niemiecka. To ludzie tworzą magię tego miejsca i sprawiają, że chce się do niego wracać.

Festiwal Kultury Pogranicza Folkowisko

Miejsce: Gorajec, województwo podkarpackie (liczba ludności ok. 171 osób).

Tematyka: Na Wschód – tematyka nadchodzącej edycji.

Pomysłodawca: Marcin Piotrowski.

Koordynatorzy: Stowarzyszenie Animacji Kultury Pogranicza Folkowisko, Ośrodek Wczasowy Chutor Gorajec, Centrum Kultury i Sportu w Cieszanowie.

Czas trwania festiwalu: 4 dni.

Źródła finansowania: Wpływy ze sprzedaży karnetów, Urząd Gminy i Miasta Cieszanów, wsparcie indywidualne od osób fizycznych.

CieszFanów Rock Festiwal to wydarzenie o charakterze ogólnopolskim, które każdego roku przyciąga do Cieszanowa w województwie podkarpackim zastępy fanów ciężkich brzmień. Wydarzenie ma wielu ojców, którzy wspólnie z Samorządem Gminy Cieszanów nieustannie pracują nad jego rozwojem. Jak podkreślają organizatorzy, siła festiwalu tkwi w jego różnorodności. Nie faworyzują oni żadnej z odmian rocka, ale starają się pokazać to co w nich najbardziej wartościowe. W ramach festiwalu odbywa się również Przegląd Kapel, który pomaga młodym muzykom w zaistnieniu przed szerszą publicznością. CRF to jednak nie tylko muzyka, ale także prężnie działająca strefa CITY NGO. Na liście jej osiągnięć są takie wydarzenia, jak turnieje sportowe, warsztaty ceramiczne oraz ekologiczne, a także pokazy walk rycerskich czy akcja „Uwolnij Książkę”.

CieszFanów Rock Festiwal

Miejsce: Cieszanów, województwo podkarpackie (liczba mieszkańców ok. 1964 osoby).

Tematyka: Muzyka rockowa.

Pomysłodawca: Samorząd Miasta i Gminy Cieszanów.

Koordynatorzy: Samorząd Miasta i Gminy Cieszanów.

Czas trwania festiwalu: 4 dni.

Źródła finansowania: Wpływ ze sprzedaży karnetów, sponsoring, wsparcie Burmistrza Miasta Cieszanów.

Newsletter

Bądź na bieżąco