Przemyśl oczami mieszkańców i turystów. Badania tożsamości i wizerunku miasta w ramach pracy nad strategią marki i komunikacji Przemyśla

Przemyśl to miejsce, które wciąż czeka na odkrycie. Jego bogata historia, zabytki i bliskość natury sprawiają, że miasto ma niezwykły potencjał turystyczny – ciągle jeszcze niedoceniony. Jakiś czas temu w naszym biuletynie na LinkedInie pisaliśmy, w jaki sposób badać marki turystyczne i do czego można wykorzystać wyniki takich badań. Dziś opowiemy, jak między innymi poprzez badania odkrywaliśmy tożsamość Przemyśla.

Jak widzą swoje miasto jego mieszkańcy, czym jest Przemyśl dla Polaków i jak odbierają go odwiedzający turyści? Wiemy to przede wszystkim, dzięki badaniom, które przeprowadziliśmy w ramach pracy nad nową strategią marki i komunikacji Przemyśla (dokumenty dostępne na stronie miasta >>>):

  • tożsamości marki i wizerunku wewnętrznego Przemyśla w społeczności lokalnej
  • tożsamości marki i wizerunku zewnętrznego Przemyśla wśród mieszkańców Polski
  • przyjazdowego ruchu turystycznego do Przemyśla w roku 2023.

Badania tożsamości marki, wizerunku wewnętrznego i zewnętrznego Przemyśla przeprowadziliśmy techniką CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) z wykorzystaniem zestandaryzowanego kwestionariusza. Badanie ruchu turystycznego miało dwa etapy: w pierwszym analizowaliśmy dane zastane (statystyki, raporty i dokumenty wewnętrzne Urzędu Miasta), a w drugim prowadziliśmy badania ankietowe z użyciem techniki mixed-mode CAPI (ang. Computer-Assisted Personal Interviewing) + PAPI (ang. Paper & Pen Personal Interview).

Przemyśl oczami mieszkańców

Przemyślanie zdecydowanie lubią swoje miasto, choć potrafią otwarcie mówić o jego głównych bolączkach. Ponad połowa badanych mieszkańców Przemyśla urodziła się w tym mieście i dalej chce w nim mieszkać. Mieszkańcy śledzą lokalne informacje i interesują się historią swojego miasta, ale mało aktywnie uczestniczą tzw. życiu miasta. Zapytani o to, co ich do tego zniechęca, nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć, ale zaznaczają też, że nie wiedzą, gdzie szukać informacji na temat wydarzeń w mieście. W opinii badanych mieszkańców Przemyśl jest „raczej”: otwartym miastem kultury i sztuki, mającym dużą ofertę gastronomiczną. Mieszkańcom trudno powiedzieć, jakim miastem jest Przemyśl, przy czym zdecydowanie uważają je za miasto europejskie, znane w Polsce, o wyjątkowym dziedzictwie historycznym.

Jacy są przemyślanie? Dumni z własnej tradycji, kultury i religii, gościnni oraz chętni do niesienia pomocy.

Przemyśl, fot. Paulina Kowalczyk, Synergia, 2023

Przemyśl oczami Polaków

Aż 74% badanych Polaków nigdy nie było Przemyślu. Jeśli już odwiedzali miasto, robili to przejazdem albo by po prostu odpocząć. Nie przyciągnęły ich ani atrakcje, ani wydarzenia, ani konkretne oczekiwania względem tego, co może zaoferować im miasto. Najczęściej kojarzyli je jako miasto przesiadkowe (leżące blisko granicy z Ukrainą), a jako główne walory Przemyśla wymieniali: przyrodę i dziedzictwo kulturowe.

Przemyśl oczami turystów

Przemyśl odwiedzają głównie osoby już świadome swoich turystycznych potrzeb w wieku od 26 do 46 lat. Nie są to zdecydowanie poszukiwacze przygód szukający ekstremalnych przeżyć. Turyści przyjeżdżają do Przemyśla na krótko i „przy okazji”, aby w coraz bardziej popularnym obecnie duchu „slow” pospacerować, obejrzeć zabytki i zjeść coś lokalnego. W większości pochodzą z sąsiadujących z Podkarpaciem regionów i nie przygotowują się do przyjazdu, ponieważ znają już miasto z opowieści znajomych, przewodników i informacji internetowych. Przemyśl bardzo im się podoba. Zachwycają głównie zabytkowe kamienice, piękne świątynie i malowniczy krajobraz.

Centrum Informacji Turystycznej w Przemyślu, fot. Paulina Kowalczyk, Synergia, 2023

Przemyśl potrzebuje wyróżnika

W ogólnym odbiorze Przemyśl to miasto, które:

  • jest gdzieś na wschodzie lub południowym wschodzie
  • ma jakieś zabytki i chyba jest ich dużo
  • leży „na trasie”, jest punktem przesiadkowym między Europą a Ukrainą.

Przemyśl mieszkańców i Przemyśl turystów to dwa różne miasta. Dobitnie dają temu wyraz wyniki badań, które dowodzą, że lokalne atrakcje uznawane przez mieszkańców Przemyśla za najbardziej charakterystyczne dla miasta, pozostają praktycznie nieznane. Hasła „twierdza”, „fajki”, „San” nie budzą jednoznacznych skojarzeń z miastem u większości ankietowanych z próby ogólnopolskiej. Miasto jest natomiast kojarzone z Ukrainą, wojną, dworcem i uchodźcami.

Michał Basiński: Przemyśl ma duży potencjał do tworzenia wyjątkowych mikrodoświadczeń turystycznych. Mikrodoświadczenia to małe, osobiste i autentyczne interakcje, które pozwalają turystom głębiej zrozumieć i docenić miejsce, które odwiedzają. Mogą one obejmować różne aspekty: od lokalnej kuchni, przez wydarzenia kulturalne, rzemiosło, aż po interakcje z lokalną społecznością. Wydarzenia kulturalne, sportowe i rekreacyjne odgrywają kluczową rolę w tworzeniu tych mikrodoświadczeń. Festiwale muzyczne, wystawy sztuki, spektakle teatralne, zawody sportowe czy lokalne święta i festyny to doskonałe okazje do zanurzenia się w lokalnej kulturze i tradycji. Każde z tych wydarzeń to unikalne doświadczenie, które pozwoli turystom na głębsze zrozumienie i docenienie Przemyśla.

Takimi wyróżnikami są na pewno lokalne produkty. Podczas wielu wizyt w Przemyślu mieliśmy okazję poznać:

  • przemyskie gołąbki z ziemniakami podawane z tradycyjnym sosem cebulowym serwowane przez: Cuda Wianki, Przemyską Karczmę, Bar Mleczny „Słoik” i Bar „Rubin”
  • pizzę galicyjską w Pizzeri Galicyjskiej działającej od 1978 roku (z różnymi lokalnymi dodatkami, takimi jak pieczarki, kasza i kiełbasa)
  • dereniadę (orzeźwiający napój z derenia)
  • przemyślaną kawa, na przykład dereniową, w wyjątkowym lokalu połączonym z wypożyczalnią klocków Lego (Miejsce Kawa i Zabawa)
  • wypieki z Domowej Piekarni Olgi Hryńkiw.

Dowiedz się, jak pracowaliśmy>>>

Przemyskie produkty regionalne, fot. Michał Basiński, Paulina Kowalczyk, Synergia 2023

Praca nad komunikacją Przemyśla

Paulina Kowalczyk: W komunikacji Przemyśla ciągle obecne są porównania do innych miast. Bardzo często miasto mówi o sobie jako o „bramie”, „przejściu”, „pomoście”, „dworcu”, co skutkuje umniejszaniem jego wartości. W konsekwencji turyści przejeżdżają przez bramę, przekraczają most i… jadą dalej. Tymczasem Przemyśl to miasto, które ma wiele do zaoferowania, zarówno swoim mieszkańcom, jak i turystom, choć nie do końca wie, jak opowiadać o swoich walorach… To miasto z kompleksami, które z jakichś powodów ciągle stawia się w relacji podrzędnej do innych. Widać to przede wszystkim w sloganach określających Przemyśl jako „bramę do Bieszczad”, „mały Lwów”, „polski Rzym”. Całkowicie niesłusznie. Przemyśl nie jest gorszy ani od Lwowa, ani od Rzymu, ani od żadnego innego miasta na świecie. Przemyśl jest Przemyślem, ma swoją tożsamość, swój charakter i to jest jego największy walor!

Zobacz, jak przebiegały prace konsultacyjne w Przemyślu >>>

Pamiątki wielokulturowej przeszłości w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, fot. Paulina Kowalczyk, Synergia 2023

Przemyska mozaika kulturowa

Przemyśl, zlokalizowany w województwie podkarpackim, jest jednym z wyjątkowych miast historycznych w Polsce. Jest miejscem, w którym spotykają się różne kultury i narodowości, co wyraźnie zaznacza się w architekturze miasta, tradycjach i społecznościach religijnych. Odzwierciedleniem tej różnorodności są liczne obiekty sakralne należące do różnych wyznań.

Mieszkańcy Przemyśla są zróżnicowani pod względem kulturowym i narodowościowym, co wynika z burzliwej historii miasta oraz jego położenia przygranicznego. Miasto jest miejscem, gdzie dominuje poczucie polskości, ale równocześnie żyje się w symbiozie z ludnością napływową – głównie z Ukrainy. Wielu mieszkańców ma korzenie polskie bądź ukraińskie, co świadczy o głębokim powiązaniu tych dwóch narodowości w historii miasta. Przemyśl jest ukształtowany przez różne kultury i narodowości – był pod wpływem różnych państw, takich jak Ruś, Węgry, a także Austro-Węgry, co doprowadziło do osiedlenia się w mieście różnych grup narodowościowych, takich jak Żydzi, Rusini, Niemcy, Węgrzy, Czesi.

 

Pamiątki wielokulturowej przeszłości regionu w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, fot. Paulina Kowalczyk, Synergia 2023

Przemyśl jako otwarta scena – nowa strategia miasta

Przemyśl jako otwarta scena to przestrzeń, w której każdy ma głos i może być zarówno twórcą, jak i uczestnikiem życia miasta. To miasto żywej, dynamicznej i dostępnej dla wszystkich kultury, które promuje innowacje, kreatywność i otwartość na nowe pomysły i doświadczenia. Miejsce, w którym różnorodne aktywności kulturalne, społeczne i gospodarcze ożywają jak na scenie i tworzą dynamiczną atmosferę inspirującą do działania.

Idea marki Przemyśla zakłada, że stanie się on miastem, w którym kultura, sztuka i wszelka twórczość będą cenione, promowane i dostępne dla wszystkich – miastem o nowatorskim podejściu do kultury, biznesu i działalności społecznej. Ta nowa wizja obejmuje współpracę między wieloma sektorami, takimi jak sztuka, gastronomia, biznes, nauka i społeczność lokalna, wsparcie dla twórców i artystów oraz tworzenie przestrzeni do dialogu, partycypacji i współdecydowania w sprawach kulturalnych i społecznych.

Przemyska otwarta scena to scena kultury, zmian społecznych, gospodarki i doświadczeń turystycznych. Na tej scenie każdy ma ważną rolę do odegrania!

 

Autor: Paulina Kowalczyk

Newsletter

Bądź na bieżąco