Newsletter 10/2022. Czego potrzebuje turysta?

Branża turystyczna jest sektorem o ogromnej konkurencyjności. Tysiące miejsc walczy o uwagę konsumenta. Wygrają te, które dowiedzą się, czego potrzebuje odwiedzający je turysta i będą w stanie mu to zagwarantować. Każda informacja uzyskana zarówno od zadowolonego, jak i niezadowolonego, turysty jest na wagę złota. Dlaczego wybrał to, a nie inne miejsce? Co go przyciągnęło? Czego się spodziewał, przyjeżdżając do miejsca X? Odpowiednio skalibrowane ilościowe i jakościowe badania zaowocują twardymi faktami, z którymi trudno dyskutować. Jeśli wnioski płynące z analizy danych nie zachwycają, tym lepiej. To jasny komunikat mówiący o tym, co jest nie tak i jak dalej pracować z produktem, by spełniał swoje zadanie.

Kiedy pracowaliśmy nad marką Warmia i Mazury (dokument jest dostępny na stronie Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie), przeprowadziliśmy badania ilościowe i jakościowe, dzięki którym dowiedzieliśmy się, czy turyści są świadomi istnienia marki Warmia i Mazury, jakie jest ich nastawienie emocjonalne wobec marki i czy marka jest rozpoznawalna.

Badania wykazały, że województwo warmińsko-mazurskie w świadomości respondentów kojarzone jest najbardziej z turystyką, rolnictwem i pięknymi krajobrazami, a najmniej z edukacją, biznesem i przemysłem.

Co z tego wynika?

Dla zarządzających marką płynie stąd bardzo ważny wniosek: chcąc budować wiarygodne komunikaty dotyczące najsłabszych elementów kapitału, muszą pamiętać, by sytuować je na tle najsilniejszych przewag regionu. W oderwaniu od nich najlepsze marketingowe komunikaty nie odniosą pożądanego skutku.

„Jeśli poznamy emocje i doświadczenia turysty, który odwiedza nasze miasto czy region, lepiej zrozumiemy kierunek, w którym mamy je rozwijać. Bo same akcje promocyjne i kuszące hasła mogą stać się większą pułapką, niż nam się wydaje…” – mówi Piotr Lutek w wywiadzie dla MADE IN Warmia & Mazury.


Jak badać zapotrzebowanie turysty?
„Najprostszym sposobem jest ankietowanie odbiorców, śledzenie ich wpisów w mediach. Ale są i bardziej zaawansowane, np. badania neuromarketingowe i biometryczne. Upraszczając, chodzi o odkrycie, jakie reakcje wywołują w ludziach konkretne obiekty czy zdarzenia i jakie emocje tym reakcjom towarzyszą. Przykładowy turysta – uczestnik tego typu badań – porusza się po mieście ze specjalistyczną opaską założoną na głowę (elektroencefalograf, EEG). Wtedy my dowiadujemy się, jakie obiekty pojawiające się na jego drodze powodują określone emocje. Dodatkowo badany ma założone specjalne okulary (eye-tracking), dzięki którym widzimy, na czym skupia się wzrok badanego turysty. Po takim badaniu możemy na przykład zapytać: dlaczego bałeś się, kiedy przechodziłeś obok fontanny? Kiedy usłyszymy odpowiedź: „Bałem się, że się poślizgnę i złamię nogę”, wiemy, co możemy zrobić, by ta fontanna zaczęła kojarzyć się przyjemniej”.

Zachęcamy do lektury całości!

A jeśli chcecie wiedzieć więcej o neuromarketingu, zajrzyjcie na stronę naszej siostrzanej firmy Blue Fox, która od lat działa w tym obszarze.


Z naszego kalendarza:

  • 20.09.2022  premiera książki Jacka Pogorzelskiego Dlaczego dobre produkty się nie sprzedają, czyli jak działa marketing. Co sprawia, że klienci przywiązują się do pewnych marek i są w stanie wybaczyć im największe błędy? Jak sprawić, by to Twoja marka była tą, która cieszy się największym uznaniem? Jak działa marketing? Książka do kupienia przez Allegro
  • 26–29.09.2022. RAZEM PONAD POŁONINAMI – ROZWÓJ BIESZCZADÓW I OBSZARÓW POGRANICZA W RAMACH WSPÓŁPRACY EUROPY KARPAT. Konferencja zorganizowana w ramach projektu „Otwieramy Wrota Karpat. Dziedzictwo kulturowe łuku karpackiego w nowej odsłonie”, na której Piotr Lutek i Michał Basiński prezentowali markę Bieszczady, którą mieliśmy przyjemność współtworzyć. Relacja wideo z konferencji tutaj.

 

Newsletter

Bądź na bieżąco