Klucz doświadczeń to narzędzie dla marek miast, regionów turystycznych oraz województw pozwalające na efektywne zarządzanie doświadczeniami turystów.
Jak zarządzać doświadczeniem turysty?
Turystyka to sztuka oferowania i dostarczania odpowiednich przeżyć dla wybranej grupy odbiorców. Poszukując mechanizmów podejmowania decyzji przez turystów, opracowaliśmy innowacyjną metodologię opartą na analizie zasobów (potencjału) turystycznego miejsca i dopasowania go do oczekiwań wybranego segmentu turystów.
Mówiąc inaczej: odkrywamy subtelny związek pomiędzy oczekiwanymi doświadczeniami i emocjami a faktyczną możliwością ich realizacji w danym miejscu. Dzięki temu jesteśmy w stanie zarządzać miejscem turystycznym w sposób bardziej efektywny na poziomie produktów i komunikacji marketingowej (w tym promocji).
Zabytek na obszarze gminy może być nie tylko obiektem, tłem zdjęć, ale również dzięki odpowiedniej pracy nad koncepcją i wdrożeniem produktu, stać się atrakcją trwale zapisującą się w pamięci emocjonalnej turystów – wartościowym doświadczeniem turystycznym. Może być to pasjonująca opowieść ożywiana poprzez rekonstrukcję historyczną lub rozszerzoną rzeczywistość, grywalizację np. w postaci questu czy symboliczny rytuał np. dotknięcie pomnika na szczęście.
Czym jest klucz doświadczeń turystycznych?
Klucz doświadczeń jest bezpośrednią odpowiedzią na motywacje konsumenckie, ponieważ:
- zwiększa skuteczność komunikacji doświadczeń turystycznych
- wskazuje na potencjały rozwoju, bariery i problemy
- wskazuje na trendy.
W procesie tworzenia klucza doświadczeń turystycznych analizujemy i porządkujemy doświadczenia ze względu na ich zgodność z ideą marki oraz z wizją rozwoju turystyki danego miejsca. Dzięki temu możliwe jest elastyczne dostosowywanie oferty do zmieniających się trendów oraz zmian rynku oraz weryfikacja możliwości konkurencyjnych danego miejsca w tym zakresie względem innych destynacji turystycznych.
Proces projektowania klucza doświadczeń turystycznych
Analiza potencjału miejsca na podstawie danych zastanych – desk research. | Analiza aktualnych trendów i motywacji turystów. |
Pogłębianie listy doświadczeń – wywiady indywidualne z ekspertami tematycznymi. |
Ilościowa weryfikacja na próbie reprezentatywnej dla danego rynku odniesienia. | Opis klucza doświadczeń i założenia dotyczące zarządzania – plan wdrożenia. |
Realizacje: Województwo Świętokrzyskie, Ministerstwo Sportu i Turystyki